Перспектива створення Ради національної безпеки Німеччини

Основні тренди: Мережева безпека, мережеве управління, мережеві мандати

 

 

 

Німецьке суспільство, зокрема, аналітичні центри ФРН уважно ставляться до нових викликів та загроз, що можуть викликати нові політичні кризи. Тому президент Федеральної академії з питань політики безпеки (BAKS) Еккехард Брозе нещодавно оприлюднив новий підхід до кризового менеджменту та управління новими кризовими ситуаціями у міжнародних відносинах. Так, у своєму черговому матеріалі, опублікованому BAKS, він вказує, що в практиці управління кризовими ситуаціями можна застосувати міжвідомчі підходи, але в тому разі, якщо вони будуть інтегровані до більш масштабних проектів реформування зовнішньої політики держави. Зрозуміло, якщо ці мережеві міжвідомчі підходи ще й підкріплятимуться спеціальними мандатами.

Еккехард Брозе вважає, що в переддень парламентських виборів, призначених у Німеччині на осінь поточного року, як окремі політики, так і аналітичні центри готові підтримати таку пропозицію, оскільки це поліпшить роботу відомств, впливатиме на їх стратегію та покращить практичні навички політичного керівництва держави у його зовнішньополітичній діяльності.

Довідково:

Федеральна академія з питань політики безпеки (нім. Bundesakademie für Sicherheitspolitik, BAKS) — міжвідомча державна установа ФРН, що сприяє підвищенню кваліфікації, освіти в галузі політики безпеки в межах компетенції федерального міністерства оборони Німеччини.

Президентом BAKS є посол Еккерхард Брозе. Офіційний сайт академії: https://www.baks.bund.de/.

У статті відзначається, що такі ідеї вже опрацьовуються у провідних політичних партіях, які братимуть участь у виборах до Бундестагу. Зокрема, проросійський політик, прем’єр-міністр федеральної землі Північний Рейн-Вестфалія, голова консервативної партії «Християнсько-демократичний союз» (ХДС) та потенційний кандидат на посаду федерального канцлера Німеччини Армін Лашет пропонує створити Раду національної безпеки Німеччини. «Вільна демократична партія Німеччини» вже внесла таку пропозицію у свою передвиборну програму. Згідно із заявою кандидата на посаду канцлера Німеччини від блоку «Зелених» Анналени Бербок, під час обговорення принципів політики безпеки, що відбулася у BAKS, її учасники погодилися, що запровадження у відомстві федерального канцлера Німеччини спільної відповідальності у цих питаннях цілком слушне.

Анналена Бербок під час дискусії із Еккехардом Брозе

Президент Федеральної академії з питань політики безпеки зазначає, що «ми поки не знаємо, чи це новий основний політичний тренд, чи, швидше за все, поки що окремий голос у світовому політичному лісі». Але Еккехард Брозе застерігає, що жодна Рада безпеки не може генерувати мережевих дій в галузі політики безпеки там, де бракує мережевого мислення. Для цього має бути ще й політична воля. І цю тему необхідно вивчити до найменших дрібниць. Тоді чому б не зробити у цьому напрямі дуже конкретний крок, запровадивши мережевий мандат? — уточнює політик.

Аналізуючи нагальність ухвалення політичних рішень у кризових ситуаціях, Еккехард Брозе вказує, що на кожне розгортання підрозділів Бундесверу для участі у миротворчих операціях Бундестаг повинен надавати відповідний мандат, що стосується лише суто військових питань, зокрема дозволу на застосування сил і засобів Бундесверу за кордоном. Отож він не відображає комплексного підходу в антикризовому управлінні, навіть якщо деякі проблеми цивільного життя або надання допомоги поліції згадані в супровідних документах та поясненнях. Таку ситуацію, зазначає Еккехард Брозе, можна було б легко змінити, не змінюючи правової основи щодо застосування Бундесверу. Адже ніщо не заважає федеральному уряду країни розробити комплексний підхід, зокрема щодо Малі, за участю всіх відповідних міністерств, розпочинаючи від опису політичних цілей і закінчуючи стратегією виведення контингенту ЗС Німеччини, та визначити такий підхід як зобов’язуючий документ федерального уряду Німеччини. У подальшому його буде подано до Бундестагу на опрацювання та вдосконалення.

Юридично зобов’язуюча резолюція Бундестагу незмінно стосуватиметься винятково військового розгортання, але обговорення в комітетах та на пленарних засіданнях Бундестагу також стосуватимуться реальної ситуації та політичної оцінки міжнародних відносин та діяльності з дотримання ладу у країні. Така процедура могла б як допомогти розробити структуру повноважень основних комітетів Бундестагу, так і посилити узгодженість та координацію дій у підходах до цієї проблеми з боку федерального уряду Німеччини, вказує Еккехард Брозе.

Президент BAKS також цікавиться: яка ціна такого питання? Навіть сьогодні при формуванні будь-яких мандатів та розподілі повноважень у риториці часто потрібно проявляти найвищий рівень майстерності. Справа, безумовно, буде ще складнішою, якщо коло дійових осіб стане ширшим. Виникатимуть реальні лінії розладу та протиріч у партії чи коаліції партій та між відповідними міністерствами. У той же час існує реальний шанс сформувати команду з врегулювання криз у верхніх щаблях федерального уряду Німеччини, яка забезпечить оптимальні структуру, керівництво та підзвітність.

Саме цього, зазначає Еккехард Брозе, очікують громадяни та наші партнери.

Довідково:

Надзвичайний і Повноважний Посол Німеччини Еккехард Брозе є президентом Федеральної академії з питань політики безпеки з жовтня 2019 року. У 2016–2019 роках обіймав посаду Уповноваженого з питань цивільних справ, запобігання кризових ситуацій та стабілізації у Федеральному міністерстві закордонних справ Німеччини. Надзвичайний Посол Німеччини у Республіці Ірак у 2014–2016 роках.

Важливим вважається загальний характер проблем у кризовому менеджменті, принципи застосування якого є прийнятними й для інших країн світу та об’єднань країн на зразок НАТО, ЄС тощо.

Рада національної безпеки Німеччини за формою не буде зовсім новою організаційною структурою у політичних органах державного управління. Наприклад, у РНБО України приблизно такі ж функції. Але сучасний підхід Німеччини до організації та структурної побудови державного управління кризовими ситуаціями означає, що держава по-сучасному реагуватиме на нові геополітичні виклики.

 

Схожі публікації