Що означає рішення Швейцарії придбати у США винищувачі F-35?

Така торговельна операція виходить за межі економічної оборудки

 

 

 

Серед країн Європи найбільш консервативною та принципово аполітичною традиційно вважають Швейцарію. Намагаючись мінімізувати зовнішні впливи за рахунок досягнень самодостатньої національної економіки та рівня життя власних громадян, Швейцарія, тим не менш, опинилася перед необхідністю зробити політичний вибір. Мається на увазі принципове рішення придбати військові літаки на заміну винищувачам національних ВПС. Така торговельна операція виходить за межі економічної оборудки, висвітлюючи пріоритети Швейцарії у зовнішній політиці, що формуються під впливом як Європейського Союзу, так і таких геополітичних гігантів як США і Китай.

Це підтверджується інформацією швейцарського інформаційного ресурсу Swissinfo про придбання Швейцарією партії американських літаків-винищувачів F-35.

Довідково:

SWI swissinfo.ch — платформа новин та інформації, що подається десятьма мовами Швейцарською телерадіокомпанією (Swiss Broadcasting Corporation, SRG SSR). Зміст орієнтований на Швейцарію, при цьому головний пріоритет надається поглибленій інформації про політику, економіку, мистецтво, науку, освіту та пряму демократію.

Швейцарський професор-експерт з питань міжнародних відносин, що досліджує проблеми Європи, і одночасно директор Центру європейських досліджень (Zentrum für Europastudien) у місті Фрібур у Швейцарії Жильбер Казасус заявив в інтерв’ю для Swissinfo, що рішення швейцарського уряду придбати у США винищувачі F-35 демонструє найнижчий рівень відносин Швейцарії з Європейським Союзом від 1992 року. Експерт застерігає при цьому про вірогідні іміджеві втрати Швейцарії в очах її європейських партнерів.

Швейцарський уряд наголошує, що рішення на користь F-35 не є політичним, а ґрунтується винятково на найкращих характеристиках та найнижчій ціні переможця тендеру. Водночас інформаційний портал Swissinfo ставить запитання: чи може рішення про бойовий винищувач взагалі бути «аполітичним»? Жильбер Казасус вважає, що твердження стосовно того, що рішення швейцарського уряду може бути аполітичним, є вигадкою.

Довідково:

Жильбер Казасус — професор європейських досліджень Фрібурського університету (Швейцарія). Маючи подвійне громадянство Швейцарії та Франції, він виріс у Берні та Ліоні, вивчав політичні науки, германістику та історичні науки в Ліоні та Мюнхені.

Виникає запитання, чому Швейцарія ухвалила саме таке рішення, зазначає Swissinfo. На думку експерта, придбання озброєння завжди вважається політичним кроком у всіх країнах. Рішення уряду Швейцарії на користь винищувача США замість літака, розробленого в Європі, не випадкове. Швидше за все, воно базується на політичному рішенні Федеральної ради (уряду) Швейцарії від 26 травня ц. р., яким була відхилена рамкова угода з Євросоюзом. Вибір F-35, таким чином, є певною мірою продовженням краху рамкової угоди з ЄС.

Критики укладання угоди про придбання Швейцарією американського винищувача застерігають, що спецслужби США матимуть доступ до систем зв1язку літака F-35. Чи не потраплять під загрозу, зважаючи на це, швейцарська незалежність і нейтралітет, цікавиться Swissinfo.

За словами Жильбера Казасуса, придбання нового бойового літака чи іншого озброєння у принципі ніколи не було нейтральним. Купівля європейської моделі теж не вважалася б нейтральною. Нейтралітет не відіграє жодної ролі в такому бізнесі.

Як уже зазначалося, вирішальним фактором було те, що Федеральна рада Швейцарії свідомо залишилася відданою своїй політичній лінії та у подальшому ухвалила типове для себе рішення. Внаслідок цього відносини з ЄС опинилися на найнижчому рівні від 1992 року, коли швейцарські громадяни проголосували проти вступу своєї країни до Європейського економічного простору (ЄЕП).

Німеччина одразу відреагувала з розчаруванням, оскільки винищувач Eurofighter спільного європейського виробництва Німеччини, Італії, Великобританії та Іспанії залишився поза увагою. Як бачимо, Швейцарія не скористалася можливістю зміцнити зв’язки з ЄС, відмовившись придбати літак європейського виробництва, зауважує Swissinfo.

З цього приводу, зазначає експерт, існує два припущення: по-перше, купуючи європейський літак, Швейцарія могла б надіслати сигнал про своє бажання підтримувати добрі стосунки з Брюсселем та Європейським Союзом; але по-друге, фактом залишається те, що окремі країни ЄС зовсім не єдині в цьому питанні і між ними були й існують досі відносини запеклої конкуренції. Зокрема, нещодавно Німеччина поставила під сумнів спільний з Францією проект розробки нового винищувача з терміном реалізації до 2040 року.

Між цими двома країнами спостерігаються суттєві розбіжності у підходах до зовнішньої політики. З одного боку, Франція та її президент Еммануель Макрон виступають в ролі рушіїв сильної спільної європейської політики оборони та безпеки. З іншого боку, європейські ініціативи гальмуються федеральним канцлером Німеччини Ангелою Меркель та відданою їй та відверто критично налаштованою до Франції міністром оборони Німеччини Аннегретою Крамп-Карренбауер.

Політика з питань оборони та озброєнь насправді є ахіллесовою п’ятою ЄС. У цьому контексті рішення Швейцарії щодо придбання американських F-35 також віддзеркалює ці основні протиріччя в європейській політиці безпеки.

За повідомленням виробника Lockheed, перший винищувач F-35 швейцарських ВПС повинен піднятися у повітря у 2027 році. Але завдяки анонсованому референдуму народ Швейцарії може запобігти появі у небі своєї країни такого «Феррарі неба»

Та чи існував для Швейцарії у цій ситуації оптимальний, безпрограшний шлях, цікавиться Swissinfo.

На думку експерта, відповідальний за купівлю винищувачів федеральний департамент оборони Швейцарії (VBS) внаслідок такої оборудки зміг забезпечити зменшення вартості придбання винищувачів, у порівнянні з Eurofighter.

Найбільш оптимальним «золотим шляхом» для Швейцарії могла стати угода, в якій беруть участь постачальники з декількох європейських країн. Наприклад, придбання нового винищувача з Франції та придбання додаткового озброєння з Німеччини та Швеції.

Проте, Федеральній раді Швейцарії навіть не спало на думку розглянути політичний або зовнішньополітичний баланс такої торговельної операції. І це необхідно трактувати як політичну слабкість уряду Швейцарії.

Як пише Swissinfo, експерти в галузі геостратегії та геополітики вже давно застерігають, що без спільної архітектури безпеки Європа знаходиться під загрозою та ризикує втратити суб’єктність або навіть бути розчавленою гігантами США та Китаєм. У цьому контексті постає питання: чи міг швейцарський вибір на користь придбання європейського літака збільшити геостратегічну вагу Європи?

За словами Жильбера Казасуса, рішення Швейцарії робить очевидними дві речі: по-перше, її зовнішня політика формується у антиєвропейському руслі. По-друге, її торгові угоди зі США та країнами Азії, насамперед з Китаєм та Індонезією, для неї більш важливі, аніж добрі відносини з Європою.

Але Швейцарії необхідно бути обережною, зазначає Swissinfo, оскільки такий зовнішньополітичний курс завдає шкоди її репутації в очах інших європейських країн. Адже якщо вона має намір співпрацювати з такими диктаторами, як лідер Китаю Сі Цзіньпін, а не з демократами, такими як Макрон і Меркель, то її зовнішня політика стає непередбачуваною.

* * * * *

Швейцарія продовжує балансувати між пріоритетами спільних цінностей з країнами ЄС та з економічними й примарними перспективами нескінченного нейтралітету й позаблоковості. Окремим проблемним питанням для Швейцарії, як і для інших країн світу та Європи, стають відносини з Китаєм.

Очевидно також, що рано чи пізно, а благополучній та фінансово забезпеченій Швейцарії доведеться робити вибір між цими полюсами та визначатися не лише з точки зору економічних пріоритетів та збереження спокійного життя, але й зважаючи на геополітичні перспективи спільного співіснування.

 

Схожі публікації