Проєкт фінансування Війська Польського по-новому

У міністра національної оборони Польщі з’явиться серйозний інструмент для швидкої модернізації збройних сил

 

 

На сайті Центру урядового законодавства Польщі розміщено проєкт «Закону про захист Вітчизни», який розглядатиметься міжвідомчими структурами, йдеться у матеріалі автора Ярослава Ціслака «Закон про захист Вітчизни: фінансування Війська Польського по-новому» у польському виданні Defence24. Органи державної влади, зазначається у супровідному листі до проєкту закону, повинні до 23 листопада поточного року викласти своє бачення запропонованих положень.

На що слід звернути увагу у проєкті, пише автор статті, так це на зміну джерел, розмірів і принципів фінансування міністерства національної оборони Польщі, зокрема, на реконструкцію, технічну модернізацію і фінансування Війська польського. Фінансування збільшиться, передбачають автори проекту, тобто, з 2,2 % у 2022-му до 2,5 % у 2030 році. Якщо розглядати у грошовому вимірі, то зазначається, що «загалом прискорення до рівня 2,5 відсотка ВВП дасть оборонному бюджету додаткові 24,321 млрд злотих (за сьогоднішніми прогнозами зростання ВВП Польщі)». Оскільки до цього часу видатки, наприклад, на науково-дослідні роботи були невеликі, то у проєкті їх планується збільшити. Це стосується, зокрема, фінансування багаторічної програми «Озброєння Збройних Сил Польщі танками», встановленої постановою Ради Міністрів № 89/2021 від 9 липня 2021 року, що підвищить рівень щорічних оборонних видатків, в якому здійснюється (фінансується) закупівля танків M1A2 SEPv3 Abrams.

Заплановані оборонні видатки в Польщі

Раді Міністрів пропонується також кожні 4 роки визначати детальні напрями реконструкції та технічної модернізації збройних сил Польщі на наступний 15-річний плановий період. А виконуватиметься це на основі основних напрямів розвитку армії та її підготовки до оборони держави, які визначатиме польський президент, а також виходячи з зобов’язань Польщі в рамках оборонного планування НАТО.

Міністр оборони безпосередньо складатиме програму розвитку збройних сил, де визначатимуться завдання з модернізації військової техніки, плани у сфері систем оборони, зобов’язання, що випливають з міжнародних угод, утримання запасів військових і матеріальних цінностей, навчання, дислокація військових частин, розвиток військової інфраструктури, кадрова політика, переобладнання та навчання кадрів. Цією ж програмою встановлюватиметься чисельність та бойовий склад окремих частин збройних сил. Загальна кількість військовослужбовців, як зазначено у проєкті, «визначатиметься міністром оборони в наступних редакціях програми розвитку Збройних Сил».

Але найбільш цікавою є інформація про суттєві зміни щодо джерел фінансування оборонних видатків. Це такі джерела, як державний бюджет, новостворений Фонд підтримки збройних сил та надходження від продажу акцій промислових оборонних компаній. У законі пропонується залишки фінансових ресурсів з Фонду модернізації збройних сил, який ліквідовується, перекинути у новостворюваний у Банку крайового господарства (Bank Gospodarstwa Krajowego) Фонд підтримки збройних сил. Витрачатися кошти будуть на реалізацію програми розвитку збройних сил, а також на погашення та виплату відсотків за облігаціями для фонду, випущеними Bank Gospodarstwa Krajowego. Новий фонд матиме кілька джерел надходжень: з держбюджету, з операцій з казначейськими цінними паперами і облігаціями, з прибутку Нацбанку Польщі, з випущених Фондом протидії COVID-19 облігацій, з надходжень за підтримку іноземних військ, з доходів від продажу військового майна, з отриманих коштів від держав-членів НАТО в рамках відшкодування витрат за програмами інвестицій у сфері безпеки (NSIP) тощо.

Позитивною стороною такої пропозиції є те, що кошти фонду не потрібно буде витрачати протягом певного календарного року, бо вони будуть доступні у наступні роки.

Бойовий модуль ZSSW-30 РСЗВ HIMARS

Новинкою в законі стане можливість закупівлі військової техніки з метою її передачі в оренду збройним силам. Це дозволятиметься компаніям, що володіють промисловим оборонним потенціалом, Агентству промислового розвитку, Польському фонду розвитку, органам виконавчої влади. Придбання військової техніки для виконання міжнародних договорів може здійснюватися і у формі лізингу. При укладенні договору лізингу визначатиметься, чи можна буде придбати обладнання після закінчення узгодженого терміну. Якщо так, то військова техніка назавжди стане власністю збройних сил, а якщо це неможливо або Польща не захоче скористатися правом її придбання, то її повернуть державі-орендодавцю. Хоча це і зручно, зауважує автор статті, але тут можуть бути мінуси, які слід ретельно опрацювати, особливо щодо витрати на розстрочку лізингу, експлуатацію і ремонт. Останнім часом було так, що непланові закупівлі зазвичай виправдовуються раптовою експлуатаційною потребою, але громадськість часто не знає деталей цих потреб…

Автор також зауважує, що зміни до законопроектів, які вже винесені на міжміністерський розгляд, а потім на розгляд у Сеймі та Сенаті, як правило, не вносяться. Ймовірно, так буде і цього разу. Але якщо якісь пропозиції виникнуть, то вони будуть незначні, так би мовити, косметичні. Тому, схоже, він набуде чинності з 1 липня 2022 року. А у Ради міністрів та, зокрема, у польського міністра національної оборони з’явиться серйозний інструмент для підтримки швидкої модернізації польських збройних сил. Залишилося лише побачити, чи буде цей закон ефективно використаний і чи не призведе він до надмірної заборгованості Польщі, яка може стати для неї надмірним тягарем.

 

Схожі публікації