ЄС змінює тональність переговорів з Китаєм

Китайський тигр розбудив потужного європейського партнера-конкурента

 

 

Європейський Союз намагається втримати у своїх руках ініціативу у відносинах з Китаєм та вдається останнім часом до більш гострої риторики, ніж це було донедавна. У спеціалізованому виданні швейцарської газети Neue Zürcher Zeitung — NZZ-Asien повідомляється про те, як керівництво ЄС ставиться до подальших стосунків з Китаєм.

У статті підкреслюється важливість зустрічі керівників двох геополітичних суб’єктів — ЄС та Китаю — у форматі відео-конференції. 22 червня ц. р. голова Європейської Ради Шарль Мішель та президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн у рамках чергової зустрічі на вищому рівні Китай-ЄС провели у щойно згаданому форматі обмін думками з прем’єр-міністром Китаю Лі Кецяном та, на завершення, — з президентом держави та лідером Комуністичної партії Китаю Сі Цзіньпіном. Видання зазначає, що зустріч відбувалася за особливих обставин. Так, у КНР добігають кінця останні підготовчі заходи щодо впровадження спірного закону про безпеку Особливого адміністративного району Гонконг. За кілька днів цей закон ухвалюватиметься відповідними уповноваженими законодавчими органами.

Незвичний формат зустрічі: Шарль Мішель та Урсула фон дер Ляєн зустрілися з Сі Цзіньпіном на відео-конференції

Представники ЄС вкотре розкритикували наміри Пекіна стосовно Гонконгу, застерігаючи про відповідні наслідки, щоправда, не вказавши конкретно які саме мають на увазі. Але чітко наголосили, що інвестиційна угода, яка протягом семи років все ще обговорюється, повинна таки братися до розгляду. І Китай з цього приводу повинен забути про свої амбіції, заявила наприкінці роботи саміту У. фон дер Ляєн.

Разом з тим, на зустрічі обговорювалися тема з подолання епідемії COVID-19, а також щодо відповідальності Китаю за дотримання правил збереження довкілля.

У згаданій статті підкреслюється важливість порушених на саміті тем, з огляду на те, що Китай разом зі США є найважливішими торгівельними партнерами ЄС. Але напруга у стосунках між двома потужними блоками загострюється, принаймні після попередньої зустрічі на вищому рівні у квітні 2019 року. Євросоюз зазначив тоді у стратегічному документі, що Китай є партнером та, водночас, системним конкурентом.

Власне кажучи, політичні керівники ЄС, а також всіх 27 країн-членів мають зустрітися у вересні ц. р. з китайськими колегами у Ляйпцігу, де повинна підписуватися сторонами амбіційна інвестиційна угода. Але пандемія коронавірусу внесла суттєві корективи до цього наміру, принаймні станом на сьогодні.

Останнім часом спостерігається, що Брюссель не має намірів підтримувати економічні відносини з Китаєм, все більшою мірою сприймаючи їх як асиметричні. ЄС пояснив, що він очікує реформування китайських державних компаній, які повинні бути більш відкритими у питаннях надання державних субсидій, а також у випадках вимушеного передавання технологій.

«Китай повинен забути про свої амбіції», — президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн

Зростаюче нетерпіння Брюсселя знайшло відображення у двох рішеннях, які передували зустрічі на вищому рівні 22 червня ц. р. А саме:

  1. Єврокомісія 15 червня ухвалила рішення, що імпортні постачання до ЄС оптико-волоконних кабелів з двох підприємств у Єгипті підпадають під митні тарифи у розмірі 10,9 %. Обидва підприємства, що належать китайському концерну, отримували фінансову підтримку з Пекіну в рамках стратегічної ініціативи Китаю «Пояс і шлях». Непрозорість фінансової політики Пекіну у цьому випадку порушувала баланс цін на ринку та спричиняла невдоволення партнерів у ЄС. Експерти називають це перше обмежувальне рішення Єврокомісії символічним, оскільки досі ЄС застосовував захисні тарифи проти такого демпінгу цін, лише якщо товари надходили безпосередньо з відповідної країни, а не з третьої країни.
  1. Через два дні Єврокомісія представила документ на 49 сторінках до обговорення теми державних субсидій. ЄС відзначає все більшу кількість випадків, коли субсидії з боку закордонних урядів призводили до спотворення ринку — або через демпінг цін та поглинання європейських компаній, або через державні контракти, йдеться у повідомленні ЄС. Такий стан справ руйнував конкурентоздатність. Відповідно до ухваленої у березні ц. р. нової промислової стратегії, Євросоюз зробив наступний крок задля створення внутрішнього ринку як моделі «відкритої стратегічної автономії». ЄС має намір і далі залишатися відкритим, але не хоче, щоб його виснажували та використовували. Водночас таким кроком ЄС намагається посилити існуючі та частково недостатні захисні механізми, зокрема у частині захисту прав вільної конкуренції та у частині здійснення контролю інвестицій. Серед іншого, документ передбачає виплату компенсацій та посилений контроль державних контрактів і можливих спроб з поглинання компаній. Щоправда, у документі безпосередньо не вказано країну, але очевидно, що мається на увазі Китай. У термін до вересня ц. р. розробка проекту документу повинна бути завершеною.

…ЄС дає чітко зрозуміти, що так, як було до цього моменту, надалі бути не може. Зараз настала черга дій Пекіна…

Деякі зі спостерігачів, зазначається у швейцарському виданні, нещодавню зустріч на вищому рівні Китай-ЄС сприйняли як певний поворотний момент. ЄС дає чітко зрозуміти, що так, як було до цього моменту, надалі бути не може. Зараз настала черга дій Пекіна. Президент Європейської Ради Ш. Мішель після зустрічі заявив у прес-релізі, що робота повинна бути спільною. Але він також дав зрозуміти, що обидві сторони сповідують не однакові цінності, не є прихильниками однакових політичних систем чи ідеї багатосторонності. ЄС вважає себе таким партнером, який впевнено дивиться вперед, який відстоюватиме свої інтереси і цінності.

Брюссель вказує на труднощі, які економічна система Китаю з її ринковими спотвореннями становить для ЄС та інших країн. Якщо ви хочете налаштуватися проти чогось, зазначається у виданні, то вам потрібно насамперед чітко визначитися з такими інтересами і як від них залежить ваша економіка. ЄС пропонує дотримуватися прозорості у співпраці та рівних правил гри для всіх компаній.

Однак, зазначає NZZ-Asien, після саміту так і не стало зрозуміло, чи Китай стимулюватиме такі заходи і чи рішучіші підходи з боку ЄС призведуть до реформ. Правду кажучи, навряд чи хтось сподівається, резюмує видання, що інвестиційна угода Китаю з ЄС буде укладена у поточному році.

…Позиція ЄС у взаємостосунках з Китаєм стає більш жорсткою. Загострення риторики європейців спровоковане безапеляційністю Китаю у впровадженні власної ініціативи «Пояс і шлях» на території Євросоюзу, його нехтуванням економічними інтересами окремих країн та долею ЄС загалом…

Таким чином, стає очевидним, що позиція ЄС у взаємостосунках з Китаєм стає більш жорсткою. Загострення риторики європейців спровоковане безапеляційністю Китаю у впровадженні власної ініціативи «Пояс і шлях» на території Євросоюзу, його нехтуванням економічними інтересами окремих країн та долею ЄС загалом.

З огляду на глобальну рецесію економіки, спричиненою пандемією, та намаганнями вже тепер і країн Євросоюзу дотримуватися у стосунках з Китаєм своїх національних інтересів, у подальшому риторика загострюватиметься, так як європейці вестимуть свою політику, намагаючись досягти більш прагматичних результатів. Маркером самосвідомості європейців та послідовності у дотриманні економічної політики ЄС, сформульованої на останньому відео-саміті, будуть двосторонні відносини країн ЄС з Китаєм у постпандемійний період. Зустріч у вересні ц. р. у Ляйпцігу продемонструє серйозність намірів обох сторін.

Додатковим чинником впливу на стосунки Китаю та ЄС буде кампанія з виборами президента США, що восени буде у розпалі. Перебіг її наразі спрогнозувати складно, зважаючи на внутрішні чинники у США та дії не зовсім прогнозованого чинного президента Дональда Трампа. Не виключається, що інтереси ЄС будуть віддані на поталу заради досягнень бажаних рівнів електоральних уподобань та економічних перспектив у взаємостосунках між США і Китаєм.

…Потенційний партнер Китаю — Росія намагатиметься відстоювати свої геополітичні інтереси, які не мають нічого спільного з інтересами європейської єдності та відкритості економічних стосунків між рівноправними партнерами…

Потенційний партнер Китаю — Росія намагатиметься відстоювати свої геополітичні інтереси, які не мають нічого спільного з інтересами європейської єдності та відкритості економічних стосунків між рівноправними партнерами.

Інстинкти самозбереження, стимульовані зневажливим ставленням до Європи з боку президента США та геополітичні амбіції передових країн Європи змушують ЄС до реалістичних дій і вжиття конкретних економічних заходів. Китайський тигр розбудив потужного європейського партнера-конкурента. Чи зможуть вони досягти у підсумку якогось компромісу, залежить від розвитку подальшої геополітичної ситуації у світі.

 

Схожі публікації