Німецький погляд на європейську безпеку

Німеччина намагається зберегти свій геополітичний вплив у системі координат «ЄС — США — інші центри впливу»

 

Сергій Польовик

Федеративна Республіка Німеччина (ФРН) вважається провідною державою в Європейському Союзі — геополітичним суб’єктом, що визначає і порядок денний європейської політики, і відносини ключових країн Євросоюзу та НАТО, і від якої залежить європейська безпекова архітектура. Не випадково на її позицію зважають політичні аналітики, особливо під час кризи, що сьогодні охопила і Європейський континент, і загалом весь світ. Тому вони звернули увагу на два документи, що з’явилися нещодавно на офіційній веб-сторінці Федерального міністерства оборони Німеччини, де йдеться про місце і роль її збройних сил у справі забезпечення оборони та європейської політики безпеки.

У розділі «ЄС у глобальному вимірі: на шляху до кращої дієздатності» подається погляд воєнно-політичного керівництва Німеччини на спричинені коронавірусною пандемією наслідки і вжиті Бундесвером заходи.

Довідково:

Федеральне міністерство оборони Німеччини (Bundesministerium der Verteidigung, BMVg) — одне з міністерств, яке відповідає за діяльність та розвиток збройних сил Німеччини. Міністр оборони ФРН також є головнокомандувачем збройних сил Німеччини.

З 17 липня 2019 року міністерство очолює Аннеґрет Крамп-Карренбауер.

Також йдеться про те, як консолідується Євросоюз у кризовій ситуації і що пропонує канцлер ФРН Ангела Меркель для збереження європейських демократичних інститутів як запоруки стабільності на континенті, передбачуваності політики ЄС щодо виконання союзницьких зобов’язань.

Німеччина, як можна сьогодні спостерігати, намагається зберегти свій геополітичний вплив у системі координат «ЄС — США — інші центри впливу». Не даремно у преамбулі документу зазначається, що останнім часом Німеччина разом з ЄС знаходяться у досить мінливому світі, коли його принципи безпрецедентно випробовуються на міцність, а всі учасники світових процесів переконуються у важливості налагодження міжнародного співробітництва. Але чимало суб’єктів системи міжнародних відносин змінили чи змінюють свою поведінку, їх вчинки часом непередбачувані. Саме тому Німеччина найбільш важливим міжнародним співтовариством вважає Європейський Союз, практичну діяльність якого слід активізувати.

 

Нові виклики і унікальна позиція ЄС

У документі міністерства оборони Німеччини вказується, що перед кожною країною-членом ЄС постають нові виклики, особливо у сфері безпеки та оборони. В Європі всі добре усвідомлюють, що жодна держава-член не може самотужки на них відповісти. Саме тому вкрай важливо посилити європейську безпеку та оборону. А це можливе тільки тоді, коли європейці гуртом шукатимуть правильні рішення. Принциповим є визнання того, що НАТО як було, так і залишається основною оборонною силою Європи. Разом з тим, зрозуміло, що європейським союзникам слід бути готовими захищати свої інтереси і не сподіватися, що хтось інший за них це зробить.

Для ЄС притаманні комплексні підходи до вирішення загальних завдань, коли для подолання кризи у будь-якому з регіонів застосовуються різноманітні інструменти. Як приклад — тренувальна місія ЄС у Малі (EUTM Mali) в регіоні Сахель організована таким чином, щоб малійські збройні сили були здатні забезпечити територіальну цілісність своєї країни і гарантувати безпечне середовище для населення.

Довідково:

Сахель (в перекладі арабської означає «берег», «узбережжя» або «межа») — тропічний саванний регіон у Африці, вважається своєрідним переходом між Сахарою на півночі і більш родючими землями на півдні, також відомими як африканський регіон Судан (але не держава Судан). Включає десять країн з 300-мільйонним населенням (на 2018 рік). Це — тисячі кілометрів саван і напівзасушливих полів, що пролягають від Атлантичного океану на заході до Червоного моря на сході континенту.

З 2014 року дії держав Сахелю координуються міжнародним регіональним об’єднанням «сахельска п’ятірка» (G5 Sahel), до якої входять Буркіна-Фасо, Мавританія, Малі, Нігер і Чад.

Оборонні ініціативи PESCO (Постійне структуроване співробітництво), CARD (Координований річний огляд оборони) та EDF (Європейський оборонний фонд) є тими важливими інструментами, які допомагають більш ефективно працювати європейським партнерам. Крім того, для фахового керівництва операціями країни-члени створюють відповідні централізовані органи управління.

 

Кризи і конфлікти, не зважаючи на пандемію, мають бути у полі зору

Федеральне міністерство оборони Німеччини чимало уваги приділяє партнерському співробітництву. Зокрема, міністр оборони А. Крамп-Карренбауер заявила 12 травня під час відео-конференції з європейськими колегами, що «…особливо під час кризи стає зрозумілою необхідність тісної співпраці не лише на всіх рівнях у Європі, але й з нашими партнерами по НАТО».

Євросоюз також приділяє увагу зазначеній проблематиці, про що свідчить головування Жозепа Боррелля, Верховного представника ЄС з питань зовнішніх справ та політики безпеки, на неофіційному засіданні міністрів оборони країн Євросоюзу з приводу пандемії коронавірусу. Обговорювалася реакція ЄС на пандемію та її довготривалий вплив на безпекову та оборонну політику. На засіданні Європейська служба зовнішніх зв’язків (EEAS) оприлюднила свій аналіз ситуації та визначила існуючі і можливі ризики.

Міністри оборони країн ЄС обмінялися поглядами на поточну роботу діючих місій та операцій і обговорили їх залежність від пандемії. А. Крамп-Карренбауер переконувала, що необхідно посилити сферу безпеки і оборони ЄС. За сучасних умов тільки так можна впоратися з кризою і конфліктами та запобігти їх у майбутньому. А. Крамп-Карренбауер наголосила, що «…крім викликів, які нам поставила пандемія COVID-19, ми також повинні відслідковувати поточні кризи та конфлікти у світі». Деякі регіони і надалі страждатимуть від пандемії. Тому, вважає вона, в ЄС повинні запобігати загостренням криз і конфліктів, зокрема, у регіоні Сахель. За її словами, криза охорони здоров’я не повинна переростати у кризу безпеки.

Учасники конференції також обговорювали доцільність створення Спеціальної оперативної групи для подолання коронавірусної хвороби (Task Force COVID-19). Заходи щодо налагодження ефективної роботи, до яких вдаються Бундесвер та інші європейські збройні сили в боротьбі з коронавірусною хворобою COVID-19, А. Крамп-Карренбауер вважає проявом справжньої європейської солідарності. Щодо Спеціальної оперативної групи, то вона повинна забезпечити обмін інформацією про військову допомогу, яка надається на національних рівнях та згідно з набутим з цього приводу досвідом. Спеціальна оперативна група також удосконалюватиме найбільш позитивний досвід. Наразі в її роботі беруть участь 20 країн-членів ЄС.

Цікаво, що віртуальна зустріч міністрів оборони країн-членів ЄС проходила за головування Хорватії в ЄС. У її роботі брали участь Генеральний секретар НАТО Єнс Столтенберг та заступник Генерального секретаря ООН з миротворчих операцій Жан-П’єр Лакруа. Варто зазначити, що Німеччина вперше з 2007 року перейме 1 липня 2020 року головування у Раді Європи.

 

Єдність позицій Німеччини і Франції

На активну діяльність Німеччини у справі приборкання COVID-19 в Європі реагує її основний геополітичний партнер і одночасно опонент — Франція. Особливо після того, як канцлер А. Меркель, яка раніше заявляла про припинення своєї політичної діяльності та про небажання брати участь у чергових виборах, почала надзвичайно активно і, що не менш цікаво, ефективно гуртувати європейських колег на боротьбу з пандемією! Авторитет А. Меркель на міжнародній арені і потенціал вправного політика у справі подолання глобальних викликів свідчать про її цілковиту готовність очолити для такої боротьби колективні сили Євросоюзу.

Французький президент Еммануель Макрон змушений зважати на таку активну позицію німецького канцлера. І щоб не втрачати певну ініціативу, а з нею і лідерські позиції Франції у ЄС, змушений демонструвати колективний і конструктивний паритет з очільником Німеччини. Адже ж не можна виключати рішення А. Меркель про продовження політичної кар’єри, коли вона знову стане німецьким канцлером! Очевидно також, що Франції слід не відсторонюватися, а об’єднатися з Німеччиною у боротьбі з пандемією, навіть створити ситуативний політичний альянс, демонструючи, що геополітичні амбіції Франції і Е. Макрона підпорядковуються актуальним потребам ЄС та спрямовані на подолання спільних загроз і викликів. Тому Франція разом з Німеччиною запропонували створити фінансовий інструмент з надання допомоги країнам ЄС у справі виходу з економічної кризи, спричиненої пандемією. Спільну ініціативу лідерів обох країн, оприлюднену під час відео-конференції у Берліні та Парижі, Єврокомісія схвалила 18 травня ц. р. Зміст запропонованого пояснювали А. Меркель і Е. Макрон.

Оскільки для подолання пандемії коронавірусу потрібно вживати надзвичайні заходи, ініціатори пропонують Євросоюзу взяти на себе кредитні зобов’язання з надання фінансової допомоги країнам-членам зі спільного бюджету ЄС. Німеччина вперше запропонувала, щоб Євросоюз виступив фінансовим донором для відновлення економіки країн-членів. Отриману позику країни-отримувачі повертати не повинні, вона погашатиметься протягом наступних 20 років зі спільного бюджету ЄС або за рахунок його оперативної фінансової діяльності.

А. Меркель і Е. Макрон також оприлюднили програму економічного відновлення Європи на загальну суму 500 млрд євро. Кошти ЄС надаватимуться найбільш постраждалим від пандемії країнам, а саме Італії та Іспанії. Як зазначає німецьке видання Handelsblatt, цей план повинні одностайно затвердити всі 27 країн-членів Євросоюзу. Цей спільний план Е. Макрон назвав важливим етапом у житті ЄС, підкреслюючи, що французько-німецька єдність дає потужний фінансовий поштовх, завдяки якому європейська економіка зведеться на ноги після пандемічної кризи.

Німецьке видання нагадує, що ще на початку квітня ц. р. країни ЄС вже узгодили перший пакет із кредитною допомогою на суму в 540 млрд євро. Зараз йдеться про наступний проект та довгострокову підтримку для відновлення економік країн ЄС. Також у статті Handelsblatt відзначається, що у політичних колах Німеччини ініціативу А. Меркель та Е. Макрона підтримали. Зокрема, міністр фінансів та віце-канцлер Німеччини Олаф Шольц назвав спільну пропозицію переконливою демонстрацією європейської солідарності. Підтримку плану висловив також заступник голови фракції у Бундестазі правлячої Соціал-демократичної партії Німеччини Ахім Пост.

Щоправда, у матеріалі Handelsblatt міститься сумнів, що всі країни ЄС схвалять цю пропозицію. Наприкінці минулого тижня з офіційних кіл Єврокомісії надійшла інформація, що необхідно провести певну «роботу для переконання», оскільки пропозиції Німеччини і Франції стосуються саме семирічного бюджету ЄС і їх повинні схвалити усі країни-члени Євросоюзу. А президент Е. Макрон навіть сказав, що «єдність позицій Німеччини і Франції ще не гарантує, що така ж єдність існує між всіма 27 країнами ЄС» і що у Європі не було б взагалі ніякого консенсусу без ініціативи та німецько-французького порозуміння.

 

Схожі публікації