Азербайджан перетворюється на важливий транспортний та торговельний вузол Євразії

Азербайджан перетворюється на важливий транспортний та торговельний вузол Євразії — стаття The National Interest

11.05.2022. «Day.Az»

Через війну в Україні порушено торговельні зв’язки у світі, які до того погіршувалися через пандемію коронавірусу. У зв’язку з цим зросли глобальні транспортні та страхові видатки. Як наслідок, було порушені глобальні виробничо-збутові ланцюжки в широкому спектрі основних галузей, включно з продуктами харчування, автомобілями, будівництвом, нафтохімією та транспортом. Бізнесмени та політики все більше усвідомлюють, що існує гостра потреба в альтернативних транспортних та логістичних маршрутах. Багато хто з них розуміє, що Південний Кавказ зараз щодо цього має невикористаний потенціал і незабаром може стати важливим транспортним та торговим вузлом Євразії.

Азербайджан перетворюється на важливий транспортний та торговий вузол Євразії.
Джерело: «Day.Az»

Про це йдеться, зокрема, у статті керівника азербайджанського департаменту Центру аналізу економічних реформ та комунікацій Аяза Мусеїбова, опублікованій, за повідомленням Day.Az, в американському журналі The National Interest. У своїй статті він повідомляє, що поточна ситуація вже підштовхнула світові транспортні компанії до думки про необхідність шукати більш стабільні та більш альтернативні маршрути. Невипадково експерти обговорюють можливість збільшення вантажопотоку через Центральну Азію, Азербайджан, Туреччину та Грузію, що розглядається як надійний альтернативний шлях.

«Величезний потенціал регіону як надійного постачальника енергоресурсів також викликає новий інтерес у світлі останніх геополітичних подій. Як існуюча інфраструктура, так і абсолютно нові ініціативи демонструють, що регіони Центральної Азії і Південного Кавказу володіють незайманим потенціалом для того, щоб служити надійними енергетичними і торговими коридорами. Південний Кавказ виграє у плані географії: регіон розташований між двома великими країнами (Іран і Росія), що вже перебувають під дією західних санкцій. Відверто кажучи, вибір маршруту через Південний Кавказ замість однієї з країн, які під санкціями, не викликає сумнівів», — йдеться у статті.

Понад те, тлумачить автор статті, диверсифікація відомих торгових шляхів відповідає інтересам усіх сторін.

Експорт та транзитні перевезення через Азербайджан значно зросли.
Джерело: «Day.Az»

«Оскільки глобальні ланцюжки поставок відчутно порушені після недавніх глобальних потрясінь, то стало очевидним, що збереження життєздатності світової економіки, особливо в умовах будь-якої потенційної майбутньої кризи, залежатиме від того, чи будуть зацікавлені сторони знаходити нові транспортні та логістичні маршрути. Зважаючи на все це, безумовно, і Південний Кавказ, і Центральна Азія розглядаються як єдина стійка транзитна можливість», — пише The National Interest. 

 У виданні наголошується, що через всі вищезгадані події зростає значення двосторонніх, тристоронніх та багатосторонніх угод з огляду на розвиток Південнокавказького маршруту.

«Не випадково зростаючі потреби в розвитку Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту (TMTM) через Каспійський регіон (також відомий як Середній коридор) потребують конкретних кроків. Це питання неодноразово порушувалося на рівні регіональних лідерів. Азербайджан, Туреччина, Казахстан та Грузія вже домовились про створення спільного підприємства, яке вирішуватиме усі питання, пов’язані з тарифами, декларацією товарів, використанням єдиних ІТ-рішень та консолідацією транзитного вантажів для Середнього коридору. За словами Генерального секретаря Асоціації ТМПМ Гайдара Абдикеримова, спільне підприємство буде зареєстроване на початку або в середині 2023 року. В рамках нової структури планується приєднання міжнародного коридору Північ-Південь до каспійських морських портів та розширення коридору шляхом включення Ірану, країн Перської затоки, Північної Африки та Індії. При цьому через Центральну Азію, Азербайджан та Грузію планується перевезти додатково до 150 тис. контейнерів та близько 35 тис. автомобілів. Очевидно, що ці різні реформи зроблять значний внесок у подальший розвиток Середнього коридору», — можна почитати у статті.

Автор статті нагадує, що залізничні відомства Казахстану і Азербайджану підписали Угоду щодо втілення спільних проєктів у сфері логістики.

Вантажний поїзд Китай — Німеччина відправлений з Казахстану до Азербайджану.
Джерело: «Day.Az»

«Сторони обговорили подальший розвиток перевезень по Середньому коридору, а також визначили необхідність активізувати роботу зі збільшення пропускної спроможності та скорочення транзитного часу за маршрутом. Вантажні перевезення ТМТМ у 2021 році склали 586,2 тис. тон, а контейнерообіг досяг 25,2 тис. одиниць ДФЕ (термін, що використовується для опису стандартизованих контейнерних одиниць). Ці цифри є досить низькими порівняно з вантажними перевезеннями між ЄС та Китаєм, проте поточні інфраструктурні реформи в регіоні ще відчутніше збільшать існуючий потенціал цього транспортного маршруту. Фактично об’єм контейнерних перевезень за останні чотири року збільшився у 2,8 рази», — повідомляє видання.

Далі автор статті зазначає, що Іран та Азербайджан готуються до роботи над проєктом дороги через азербайджанський ексклав Нахчиван, а звідти — на світові ринки. «Аби сприяти цьому, Азербайджан та Іран нещодавно підписали Меморандум про встановлення нових ліній зв’язку, який передбачає будівництво відповідної інфраструктури для транспортних каналів. Обидві сторони планують побудувати на кордоні пункт пропуску, який зможе приймати не менше 1 тисячу вантажних парків (експортних, імпортних і транзитний вантажів) з 500 в’їздами та виїздами за добу. Це значне розширення, яке додає ще один транспортний коридор. Крім того, разом з новим логістичним проєктом з Іраном, на порядку денному також відкриття коридору Зангезурського коридору через територію Вірменії. Питання дещо спірне, зважаючи на стан відношень між Вірменією та Азербайджаном у контексті війни у ​​Карабаху 2020 року. Тим не менш, відновлення роботи як залізничних, так і автомобільних доріг через Зангезурський коридор обговорювалися лідерами обох країн у Брюсселі 6 квітня. Азербайджан вже вжив заходів щодо збільшення пропускної спроможності і планує найближчими роками збільшити обсяги вантажоперевезень Каспійським морем», — повідомляється в статті.

На закінчення автор статті зазначає, що найважливішим аспектом Південного Кавказу (особливо Азербайджану) у транзитних шляхах Євразійського регіону є те, що він не підлягає жодним міжнародним обмеженням чи обмеженням у порівнянні з іншими шляхами.

«Попередні успішні мегапроєкти, такі як залізниця Баку-Тбілісі-Карс, трубопровід Баку-Тбілісі-Джейхан, Південно-Кавказький трубопровід та інші, показують, що регіон відкритий для бізнесу та спроможний співпрацювати з багатьма бажаючими. Слова колишнього радника американського президента з національної безпеки США Збігнєва Бжезинського про те, що Азербайджан можна назвати життєво важливим «корком» для доступу до «пляшки», якою є басейн Каспійського моря та Центральна Азія, все більше звучать правдоподібно. Сучасні політики повинні прислухатися до його слушної поради і, відповідно, планувати свої дії», — резюмує видання.

Підготував Олег Махно

https://news.day.az/politics/1460921.html

У заголовку матеріалу фото з сайту «Caspian, Caucasus and Black Sea» (CCBS)

Схожі публікації