Партнери і союзники пострадянського простору
Іван Січень
Тридцять років сьогодні минає з часу розпаду Радянського Союзу. Незважаючи на намагання Росії відновити його подобу в тому чи іншому вигляді, на пострадянському просторі ситуація за своїм характером вибудовується абсолютно протилежна. По суті, РФ змогла утримати у сфері свого відносного впливу лише обмежене коло країн, які стали її спільниками по Організації Договору про колективну безпеку та Євразійському економічному союзу. Сьогодні це Білорусь, Вірменія, Казахстан, Киргизстан і Таджикистан.
Решта колишніх радянських республік стали або нейтральними, або зайняли позаблокові позиції, або отримали можливість увійти до НАТО і ЄС, чи обрали курс європейського та євроатлантичного розвитку. До першої з таких груп увійшли Азербайджан, Туркменістан і Узбекистан, до другої — Литва, Латвія та Естонія, а до третьої — Україна, Грузія і певним чином Молдова.
![]() |
Україна, Грузія і Молдова створюють альтернативний Росії інтеграційний центр на теренах колишнього СРСР |
Саме країни третьої групи особливі для України як спільники-однодумці у боротьбі за досягнення своїх стратегічних цілей. Адже Україна, Грузія і Молдова, по суті, створюють альтернативний Росії інтеграційний центр на теренах колишнього СРСР, подаючи приклад колишнім радянським республікам. Водночас Україна, Грузія і Молдова мають низку однакових проблем, викликаних російською агресивною політикою з відновлення над ними контролю. Ще з 1990-х років основний зміст такої політики Москви — всебічний тиск на Україну, Грузію та Молдову, підрив їх внутрішньої стабільності, а також провокування збройних конфліктів з подальшим втручанням до них російських військ. Саме це зробила Росія на українському Донбасі, в молдовському Придністров’ї, в Абхазії і Південній Осетії, що входять до складу Грузії.
Аби спільно відстоювати свої інтереси, в 1999 році Україна, Грузія і Молдова створили групу ГУАМ, до якої увійшов і Азербайджан. Певний час у групі був і Узбекистан. В 2006 році група трансформувалася у нову міжнародну структуру — «Організацію за демократію і економічний розвиток — ГУАМ» з більш широкими завданнями і функціями.
Ще одним міжнародним майданчиком, який дає змогу Україні, Грузії і Молдові спільно реалізовувати свої плани, можна вважати програму Європейського Союзу «Східне партнерство», започатковану в 2009 році за ініціативою Польщі і Швеції. Нині «Східне партнерство» за своїм характером — міжнародна організація за участю ЄС та шести країн колишнього СРСР, в тому числі України, Грузії, Молдови, Білорусі, Вірменії і Азербайджану.
…Молдова для України — «ворота» до Південно-Східної Європи та Балканського півострова… |
Втім, Молдова для України — «ворота» до Південно-Східної Європи та Балканського півострова, а також регіональний транспортний вузол. Адже саме через Молдову пролягає значна частина транспортних комунікацій України. До того ж саме через Україну на Молдову «замикаються» і відповідні міжнародні автомагістралі з Росії, Китаю та Азії. Тому вона відіграє помітну роль у справі з забезпечення зовнішньої торгівлі України та транзиті через українську територію товарів інших країн, в тому числі в рамках стратегічної китайської ініціативи «Пояс і шлях».
Згодом Молдова стане і однією із тих ланок, що з’єднують Україну з європейською енергетичною системою. Щодо молдовських газогонів, то сьогодні їх вже з’єднали з газогонними системами Румунії, а через неї — і з газовою мережею ЄС. Крім того, за фінансової підтримки Європейського Союзу, об’єднуються і їх електричні системи. Отож, реалізацією таких планів створюються технічні можливості для налагодження реверсного постачання газу з Європи до південних регіонів України, а за необхідності — і для забезпечення екстрених потреб нашої держави в електроенергії (зокрема, у разі аварій на українських електростанціях).
Також Молдова є ринком для промислових товарів українського виробництва, а Україні постачає певні види сільськогосподарської продукції. Так, у 2020 році обсяги торгівлі двох сусідніх країн склали близько 900 млн дол. США. Це дещо менше, ніж у попередні роки, однак причина цього — загальні економічні проблеми у світі через епідемію COVID-19. В основному Україна поставляє до Молдови вироби з металу, електричні машини, пально-мастильні матеріали, електроенергію, продовольство та фармацевтичну продукцію, будівельні матеріали, а Молдова експортує продукцію рослинництва, вино, етиловий спирт.
…Україна для Молдови — важливий партнер в економічній, політичній і безпековій сферах, де виступає в якості альтернативи (чи противаги) Росії та Румунії… |
А ще Україна для Молдови — важливий партнер в економічній, політичній і безпековій сферах, де, по суті, виступає в якості альтернативи (чи противаги) Росії та Румунії, які проводять експансію на молдовському напрямі.
Все це служить підґрунтям для побудови між Україною та Молдовою відносин стратегічного партнерства і у рамках міжнародних організацій, і на двосторонньому рівні. Зважаючи на взаємні інтереси, обидві країни можуть і надалі зміцнювати партнерство, поглиблюючи взаємодію на шляху європейської і євроатлантичної інтеграції та у протидії агресивній політиці Росії, розвивати співробітництво у торговельно-економічній, енергетичній та транспортній галузях, посилювати прикордонну безпеку.
У перспективі цілком можливе і налагодження певної форми союзних стосунків. До речі, таке питання вже розглядалося в плані розвитку групи ГУАМ.
У наведеному контексті позитивною можна вважати зміну влади в Молдові в грудні минулого року внаслідок обрання президентом країни М. Санду — лідера проєвропейської партії «Дія і солідарність». При цьому показовим фактом стала її перемога над чинним (на той час) президентом Молдови І. Додоном, який був відвертим ставлеником Москви та лідером проросійської Партії соціалістів Республіки Молдова.
![]() |
Росія фактично програла черговий раунд боротьби за Молдову |
Отож Росія фактично програла черговий раунд боротьби за Молдову. Так, М. Санду, вступивши на посаду президента країни, відразу розпочала відновлювати активний курс європейської інтеграції Молдови, а також виступила із вимогою вивести російські війська з Придністров’я.
Крім того, вона повідомила про наміри надати нового імпульсу молдовським відносинам з Україною. Як приклад такої політики — офіційний візит до України в січні поточного року, який став її першою офіційною закордонною поїздкою в ранзі президента Молдови. Тим самим М. Санду фактично підтвердила стратегічне значення України для Молдови. Про що свідчать і результати переговорів лідерів двох країн, де вони домовилися активізувати дії щодо виведення відносин між Україною та Молдовою на якісно новий рівень; розробки стратегії спільних економічних та політичних проектів; координації зусиль на шляху до ЄС (в тому числі, у рамках програми «Східне партнерство»); лібералізації транспортних перевезень.
![]() |
![]() |
![]() |
Візит до України став першою офіційною закордонною поїздкою М. Санду в ранзі президента Молдови |
Серед найважливіших спільних проектів при цьому назвалися такі, як спорудження сучасної автомагістралі між Києвом і Кишиневом та нового мосту через ріку Дністер; збільшення обсягів зберігання природного газу Молдови в українських сховищах; можливий транзит європейського газу до України через Молдову; відновлення постачання української електроенергії до Румунії через молдовські лінії електропередач.
Ще одним напрямом у співробітництві між Україною та Молдовою визначено підвищення безпеки на спільному кордоні та надання взаємної допомоги у врегулюванні конфліктів. Зокрема, Україна підтримує вимогу Молдови вивести російські війська з Придністров’я. Зі свого боку Україна сподівається, що Молдова підтримає українську ініціативу щодо створення міжнародної платформи по Криму.
Зважаючи на спільний характер стратегічних інтересів України та Молдови, а також їх партнерів з числа країн Центрально-Східної Європи, підтверджено намір зміцнювати взаємодію в рамках побудови так званого «Тримор’я». Мета — об’єднати країни згаданих регіонів від Балтики до Адріатики і Чорного моря, що фактично стане «санітарним кордоном» вздовж західних теренів Росії.
Виконання таких планів сприятиме реалізації спільних інтересів України і Молдови, а також зміцненню їх міжнародних і регіональних позицій. Разом з тим на сьогоднішній день існує низка проблем, що перешкоджають досягненню таких цілей. В першу чергу, це нестабільність ситуації в Молдові, що не дає їй змоги чітко дотримуватися європейського курсу, а отже і підтримувати стабільні та взаємовигідні зв’язки з Україною. Причиною цього є проросійські і ліві погляди у значної частини молдовського населення, а також поширення сепаратистських настроїв в окремих регіонах країни (Придністров’ї та Гагаузії).
![]() |
Росії намагається зберегти свій вплив на Молдову |
Росії це допомагає зберігати свій вплив на Молдову. Так, після президентських перегонів, у яких перемогла М. Санду, Москва відразу почала активно дестабілізувати обстановку в Молдові, використовуючи для цього російське лобі у молдовському парламенті і уряді, а також з її олігархічних кіл. При цьому у росіян є сподівання на можливість оголошення дострокових парламентських виборів в Молдові, що надасть Росії шанс збільшити кількість своїх прихильників у вищому законодавчому органі республіки. Крім того, російські політики порушили питання про можливе загострення придністровського конфлікту, що потребуватиме розширення військового втручання Росії для «стабілізації обстановки» в регіоні.
Такими діями Москва прагне вплинути і на ситуацію в Україні та довкола неї. Маються на увазі негативні наслідки проблем, пов’язаних з придністровським конфліктом, для сусідніх районів України та її державних інтересів. Це, зокрема, витоки нестабільності, транскордонна злочинність (в тому числі контрабанда та незаконне переміщення мігрантів), а також неврегульованість питань делімітації придністровської ділянки українсько-молдовського кордону. В той же час необхідно нагадати, що характер відносин між Україною та Молдовою, а отже і українські позиції у північно-західній частині Чорноморського регіону, об’єктивно залежать від змін у молдовській владі.
…Певні проблеми для України можуть створити суперечності з Румунією щодо впливу на Молдову… |
Певні проблеми для України можуть створити суперечності з Румунією щодо впливу на Молдову. Так, Румунія, по суті, розглядає Молдову як свою «історичну територію», колись втрачену внаслідок агресії Радянського Союзу в 1940 році. Зважаючи на це, Бухарест дотримується політики поступової реінтеграції Молдови у свою політичну, економічну та безпекову системи, в тому числі підтримуючи її європейський курс.
Втім, ці проблеми не критичні за своїм характером і можуть узгоджуватися як на рівні двосторонніх відносин між Україною та Молдовою, так і у різних форматах співробітництва в рамках згаданих вище міжнародних організацій. Адже навіть під час перебування при владі в Молдові проросійського президента І. Додона відносини з Україною не загострювалися, зокрема, Кишинів не визнав «ДНР» і «ЛНР» та «російську належність» Криму, жодним чином не обмежував двосторонні торговельно-економічні зв’язки. По суті, обмеження стосувалися лише взаємодії сторін у питаннях європейської інтеграції.
…Молдовський напрям може стати одним із пріоритетів регіональної політики України… |
Досить взаємовигідно можуть усуватися суперечності між Україною та Румунією стосовно Молдови. На теперішній час Румунія вже є членом Європейського Союзу, а Україна та Молдова прагнуть стати його членами. Водночас ЄС об’єднує країни зі спільною політикою і економікою та, фактично, без внутрішніх кордонів, що і створює передумови для врегулювання будь-яких можливих проблем. Саме тому молдовський напрям може стати одним із пріоритетів регіональної політики України. Тим самим буде покладений початок виходу України на рівень одного із лідерів в Чорноморському регіоні та Південно-Східній Європі.