Коштовні військово-повітряні сили

Скільки вартує година польоту американських військових літаків

 

 

Іdnes.cz, Чехія

Цікаво, що під час воєнних дій сьогодні чомусь частіше звертається увага не на характеристику озброєння, яке використовується на полі бою, а на його вартість. Звичайно, можна якось і пояснити «капіталізацію» у таких підходах. Та, зрештою, це вже не так важливо. Принаймні, коли на теренах України тривають бойові сутички з прагненнями обох сторін перемогти. І оскільки весь світ пильнує за подіями у російсько-українській війні та робить з них висновки, то тема ефективного використання бойової техніки — на часі. Це підтверджують матеріали у закордонних ЗМІ, зокрема, стаття у чеському Іdnes, присвячена переозброєнню деяких країн НАТО. Автор без зайвих пояснень повідомляє, у що обійдеться його країні закупівля літаків для власних ВПС, а також скільки коштів необхідно для перенавчання чеських льотчиків, які до сьогодні використовували радянські/російські бойові повітряні машини, а нині можуть перебратися у кабіни американських.

А розпочинається допис з фрази «Хоча Китай посилюється, збройні сили Сполучених Штатів Америки все ще є найпотужнішими у світі». Однак таке перше місце, далі пише автор, потребує відповідних коштів. Вони також свідчать про поточний баланс урядового офісу США задля контролю над економікою, який узагальнює розходи за годину роботи найбільш часто використовуваних літаків.

Оскільки потужні повітряні сили потребують відповідного державного касового обліку, то ось і вартість експлуатації деяких американських літаків, яку визначає уряд США. У матеріалі кошти подаються у чеських кронах (100 тис. чеських крон приблизно дорівнюють 4,4 тис. доларів США, або 160 тис. українських гривень — ред.), щоб можна було читачеві краще усвідомити фінансові витрати за використання своїх оновлюваних повітряних сил.

Наприклад, зважаючи на основні показники, є можливість ознайомитися з детальним звітом про технічне обслуговування систем озброєння, точніше про те, скільки вартує експлуатація сорока семи різних типів літаючих машин, від стратегічних бомбардувальників до вертольотів, які регулярно використовуються військовими силами, військово-морським флотом, морською піхотою та армією США. Маються на увазі як суто функціональні речі, тобто споживання палива, так і видатки, пов’язані з вартістю деталей для ремонту, складами та експлуатаційним обслуговуванням, технічною підтримкою та персоналом, включно з договірними послугами тощо. Загалом подається в середньому вартість функціонування протягом 60 хвилин однієї машини, що стоїть на озброєнні, витрати для підтримання її ефективності.

Щогодинна робота найсучасніших і дуже складних машин дуже недешева. Але така техніка активно служить кілька десятиліть. Її зберігають, постійно обслуговують, забезпечують деталями, як і усім іншим озброєнням, що знаходиться у американському арсеналі. (Автори подають такі видатки з перерахунком доларів на чеські крони, за курсом, встановленим на 6 грудня 2022 року — ред.).

Винищувачі

A-10 Thunderbolt F-16 Fighting Falcon F-22 Raptor

A-10 Thunderbolt: 522 187 крон

Наступальний літак A-10 Thunderbolt вважається одним з найдешевших. Виготовлений у 1980-х роках, до речі, єдиний зі всіх літаків військово-повітряних сил США з суцільною/незмінною геометрією крила. Визнана перевага — не лише низькі експлуатаційні видатки, але й фактично можливість використовувати деталі зі списаних машин у вигляді запасних частин.

F-16 Fighting Falcon: 624 070 крон

Багатоцільовий літак-винищувач четвертого покоління, який використовується у ВПС та ВМС. Розроблений у 1973 році і офіційно надійшов на озброєння через п’ять років. Технічно його вважають вже несучасним, але його експлуатація відносно дешева і, як і A-10 Thunderbolt, забезпечується достатньою кількістю запасних частин. Звичайно, військово-морський флот США вже надає перевагу F/A-18E/F Super Hornet, година повітряного руху якого вартуватиме щонайменше 704 655 корон.

F-22 Raptor: 1 977 526 крон

Першому американському винищувачу п’ятого покоління по праву належить репутація хижака. Поки що це, мабуть, найкращий у світі винищувач, але його застосування досить екстремальне. Чималі витрати пов’язані з підтримкою його антирадарної технології Stealth та роботою високоефективних двигунів F119. Тільки година польоту Raptor вартує стільки, скільки, в середньому, сплачують податків за рік 14 американських сімей. Тому вони поступово доповнюються і замінюються на «більш економічний та універсальний» винищувач F-35.

Бомбардувальники

B-52H Stratofortress B-2 Spirit

B-52H Stratofortress: 2 047 727 крон

Стратегічний реактивний бомбардувальник B-52H Stratofortress — це справді архівний витвір. Він був залучений до активної роботи 67 років тому. Однак в арсеналі армії Сполучених Штатів він все ще залишається і визнається, що така машина з п’ятьма членами екіпажу та вісьмома старими двигунами насправді є не такою вже й коштовною у співвідношенні ціни/продуктивності.

B-2 Spirit: 3 493 633 крон

Звичайно, багатоцільовий стратегічний бомбардувальник, де використовується технологія Stealth, таки «кращий». Однак, за винятком його «непомітності» для радарів опонента, він не так багато потребує. Робота його вуглецевих композитів є дуже інтенсивною. Його почали виробляти з 1989 року, офіційно з’явився на озброєнні у 1997 році. Найбільшою перевагою є те, що його експлуатація дешевша, ніж у його не дуже популярного попередника B-1B Lancer, який потребував для польоту до чотирьох мільйонів крон.

Вертольоти

AH-64 Apache UH-60 Blackhawk MH-60R Seahawk

AH-64 Apache: 119 845 крон

Його виробництво розпочалося в 1983 році і припинилося в 2010 році. Однак це не означає, що його не застосовують сьогодні. Спочатку його розробляли для боротьби з бронетанковою технікою супротивника, але з’ясувалося, що вертоліт чудово контролює поле бою, з повітря підтримує вогнем піхоту. Крім того, він ідеально виконує польоти вночі чи в поганих погодних умовах.

UH-60 Blackhawk: 72 255 крон

Американський двомоторний важкий багатофункціональний вертоліт. На його борту може розміститися десять солдатів. Це популярний «буксирний кінь», який використовується для атак з повітря, для приземлення та порятунку військових підрозділів чи мирних жителів. І все ж у нього немає функціональної компенсації чи конкуренції, хоча він використовувався протягом 43 років.

MH-60R Seahawk: 337 510 крон

Трохи таємниці — це те саме, що і вертоліт Blackhawk, але модифікований для потреб військового флоту під назвою MH-60R Seahawk. Має складне обладнання, що дає йому змогу виконувати складні завдання, включно з полюванням на підводні човни та електромагнітною боротьбою. Лише сучасний 20-річний АН-17 Viper перевершує його за експлуатаційними витратами, які не може собі дозволити Корпус морської піхоти США. Хоча працює у повітрі за 478 659 крон за годину.

Спеціальні літаки

E-3 Sentry Boeing E-4A Jumbo Jet

E-3 Sentry: 1 538 007 крон

Робота Boeing 707, спрямована на ранні попередження, недешева. Машини здатні проводити розвідку на відстані, забезпечувати командування, управління та зв’язок за будь-якої погоди. Виробництво одного вартує 270 мільйонів доларів, виготовлення 68 штук потребувало досить серйозних видатків. Тому такі машини в якості національного авіаційного оперативного центру були недешевими.

E-4B: 7 948 959 крон

Не даремно їх найменували «літак судного дня». Це чотири Boeing 747-200, переобладнані на повітряний командний пункт для ядерних операцій. Машина у першу чергу призначена для того, щоб служити мобільним командним пунктом президента США у разі ядерної війни. Літак сконструйований таким чином, щоб міг витримати електромагнітний імпульс ядерного вибуху і залишався повністю цілим. Гроші тут дійсно легко витрачаються, секунда польоту коштує — 2400 крон.

Пілот дорожчий, ніж літак

Ціна придбання нової машини — 122 мільйони доларів на F-35 Lightning II, 350 мільйонів крон для F-22 Raptor або 737 мільйонів крон для B-2 Spirit може справляти враження, але насправді це лише приблизно 30 відсотків від загальної вартості. Підготовка тільки одного пілота, який налітає 800 годин у кабіні винищувача F-35, коштуватиме платникам податків 32 мільйони доларів.

Підготував Олег Махно

 

Схожі публікації